Siirry sisältöön

Lehtikirjoituksia

Sirkan muusikontyö, pitkä kokemus pedagogina sekä erityislahjakkaan nuoren äitiys antaa edellytyksiä puhua erityislahjakkaiden huomioimisesta. Kuinka kannustaa ja ohjata. Vanhemmilla ja opettajilla on tässä suuri vastuu, korostaa Sirkka. Ei kaikista tule mestareita, joistakin kyllä, mutta jokaisesta useimmiten riittävän hyviä jollakin saralla. (Lähteenä käytetty Sirkka Kelopuron tuoretta kirjaa "Rakkaudesta harmonikkaan" Into Kustannus Oy 2022) LAUTTASAARI 18.05.2022

Sirkka Kelopuron kirja Rakkaudesta harmonikkaan kertoo yhden täyteläisen tarinan harmonikkamusiikin historiaa Suomessa. Kirja ajoittuu tapahtumiltaan rikkaaseen viiden vuosikymmenen jaksoon 1960-luvun puolivälistä lähtien, ja lukija saa kirjasta paljon harmonikkamusiikin yleistietoa. HAITARI.FI 1/2022

Sirkka Kelopuron mustavalkoiseen kirjaan "Rakkaudesta harmonikkaan" lisäväriä tuovat lukuisat lehtijutut, valokuvat, konserttiarvostelut, päiväkirjamerkinnät ja muistiinpanot, ja sen teksti on mukaansa tempaavaa, syvällisesti itsetutkiskelevaa ja harmonikkaa laaja-alaisena soittimena puolustavaa. KANSANMUSIIKKI 1/2022

Med musikaliskt logiska tolkningar, tekniskt mödolöst flöde och sinne för musikalisk uppbyggnad är skivan ett praktexempel på en inspelning där alla vänner av musik har något att hämta. Musik som helt enkelt är berörande. Bästa musikvänner - ta del av fullödigt musikaliskt flöde med duon Sirkka Kelopuro & Ilkka Teerijoki! ACCORD 2017

Sirkka Kelopuron ja klarinetisti Ilkka Teerijoen soittamista live-nauhoituksista on julkaistu CD, joka sisältää monia barokin ja klassisen ajan sävellyksiä Bachista Mozartiin ja Scarlattiin. Osa tallenteista on peräisin YLE:n radionauhoituksista ja osa on tehty Helsingin konservatoriolla, jossa molemmat taiteilijat toimivat monia vuosia opettajina. Nauhoitukset on tehty vuosina 1982-2000. Joukossa on monia mielenkiintoisia helmiä, joita harmonikalla kuulee harvoin kuten Händelin Partita tai J. Vinyalsin Presto. HANURI 1/2017

Titel: Accordion Baroque Classical                                                                               Här handlar det om klassisk musik spelad på dragspel med melodibas. Dels solo dels tillsammans med klarinett. Detta är en samling med liveinspelningar. Allt extremt välspelat, med stor känsla och musikalitet. DRAGSPESLNYTT 1/2017

Värdig och välspelad hyllning till Lasse Pihlajamaa / Hommage à Lasse Pihlajamaa Sirkka Kelopuro, solodragspel. Det är fråga om en solist med rikliga resurser av både vilja och förmåga att tekniskt och tolkningsmässigt göra det bästa av sådan musik som hon känner till och känner för, och resultatet kan då inte bli annat än utmärkt. ACCORD 2016

Harmonikkataiteilija Sirkka Kelopuron levy Lasse Pihlajamaan 15:sta keskeisestä sävellyksestä ilmestyi syyskuussa. Ne esittelevät Lasse Pihlajamaan tuotantoa vuosien 1935-75 väliltä. Sirkka Kelopuro on oikea muusikko tekemään tällaisen levyn. Hän aloitti hanurinsoiton 10-vuotiaana Lasse Pihlajamaan opistossa. Se toimi Helsingissä vuosina 1957-72. Äänite antaa hyvän kuvan Sirkka Kelopuron muusikontaidoista. Hän on tehnyt pitkän uran taiteilijana ja hanuristien kasvattajana. PELIMANNI 2012

Kelopuro tavoittaa hyvin vanhahtavan musiikin haikeanherkät tunnelmat ja soittaa notkeasti Helmeilevän suihkulähteen ja Noidutun hanurin kaltaiset virtuoosikappaleet. HELSINGIN SANOMAT 2012

Sirkka Kelopuro toteutti haaveensa ja kokosi omasta lempimusiikistaan levyn, jonka teokset ovat peräisin klassisesta piano- tai cembalomusiikista. Sirkka Kelopuro aloitti harmonikansoiton Lasse Pihlajamaan oppilaana. Hän voitti harmonkansoiton Suomen mestaruuden vuonna 1973, ja on ainoa tämän tittelin saavuttanut nainen. Levy Flora´s Game on kaikilta osiltaan ammattityötä. Kansitekstit valaisevat sävellysten historiallisia taustoja ja luonnehtivat ytimekkäästi niiden olemusta. HANURI 2008

Sirkka Kelopuro on kuunnellut ja soittanut musiikkia laidasta laitaan, mutta iän myötä klassinen puhuttelee häntä eniten. Harmonikka on laulullinen soitin. Se vie hienosti tarinaa eteenpäin. Olen ollut kiinni opetustyössä Helsingin Konservatoriossa ja Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiassa, ja levyn tekemiseen otinkin omaa aikaa. ET-lehti 2008