Kuka kuuntelee harmonikan soittoa?

Olisi kiinnostavaa tietää, kuka kuuntelee tänään harmonikan soittoa ja mitä musiikkia harmonikalla soitettuna kuunnellaan!

Hanurimusiikin ystävät ovat pikkuhiljaa siirtyneet internettiin kuuntelemaan musiikkia ja heillä on esimerkiksi oma Facebook-ryhmä, jonka sivulle ryhmän jäsenet lataavat linkkejä musiikkivideoihin, joissa soi harmonikka. Laskelmieni mukaan tämän ryhmän jäsenistä 61 % on miehiä ja 39 % naisia. Yhteensä ryhmään kuuluu tällä hetkellä noin 1300 henkilöä.

Olisiko tässä keskimääräinen jakauma hanurimusiikin kuuntelijoiden kesken? Asiaa voi lähteä arvailemaan, mutta otetaanpa avuksi Youtuben automaattisesti kokoamat tilastotedot, joista selviää paljon mielenkiintoista.

Minulla on viitisen vuotta ollut oma Youtube- kanava, jossa olen julkaissut useita itse tekemiäni videoita omista soitoistani. Youtube-tilastojen mukaan kanavallani on ollut yksittäisiä näyttökertoja suunnilleen 14 000. Katsojista 58,4 % on miehiä ja 41,6 % naisia.

Kanavani on löydetty kaikissa maanosissa ja kaikkiaan 117 eri maassa (mukana on maita, joita en osaa edes sijoittaa kartalle kuten Saint Lucia, Guadeloupe, Réunion, Bahrain). Kuitenkin 70 % katselijoista tulee seuraavista kymmenestä maasta: Suomesta eniten 36 %, Yhdysvalloista 7,8 %, Ranskasta, Armeniasta, Saksasta ja Ruotsista kustakin nelisen prosenttia, parin-kolmen prosentin määrät tulevat Venäjältä, Iso-Britanniasta, Italiasta ja Japanista.

Lukemani artikkelin mukaan koko maailman musiikkimarkkinoiden suurin maa on Yhdysvallat, toiseksi suurin on Japani ja kolmanneksi suurin Saksa.

Voisi kuvitella, että harmonikkamusiikkia internetistä etsivät ovat vanhempaa ikäluokkaa. Näin Youtube-kanavani tilastojen mukaan Suomen osalta onkin: katsojista Suomessa 63 % on ikäluokasta 55-64 v ja yli 65-vuotiaita on 8,9 %. Ruotsissa videoitteni katsojista yli 65-vuotiaita on jopa 47 %. Mutta sama ei pädekään kaikkiin maihin! Kokonaiskatseluista vain 25 % kuuluu 55-64-vuotiaiden ikäryhmään ja yli 65-vuotiaita on 9 %.

Niinpä maakohtaisesti tarkasteltuna esimerkiksi 18-34 vuotiaita videoitteni katsojia on löytynyt Armeniasta 76 %, Yhdysvalloista 69 % ja vielä Saksasta, Venäjältä ja Iso-Britanniasta kaikista 66 %.

Kaikkein nuorimpia eli 13-17-vuotiaita katselijoitakin on ollut maininnan arvoisia määriä Armeniassa, Georgiassa, Venäjällä, Iso-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Saksassa.

Tästä voi ehkä arvailla, ketkä ylipäätään käyttävät internettiä joissakin näistä maista?

Yksittäisiä videoita tarkastellessa voi tehdä lisää mielenkiintoisia havaintoja: Suomessa kuuntelijat ovat hakeneet eniten perinteistä hanurimusiikkia sisältäviä videoitani. Kaikista videoistani kolmanneksi eniten katsojia on tavoittanut Lasse Pihlajamaa -levyäni esittelevä video, jolla myös puhun suomea. Niinpä tämän videon katseluista 84 % on Suomesta ja 9,5 % Ruotsista. Miehiä näistä katselijoista on ollut 72 % ja naisia 28 %.

Klassinen musiikki harmonikalla soitettuna ei tavoita suomalaisia musiikin kuuntelijoita Youtubessa kovin hyvin (ainakaan omien videoitteni osalta).

Kuitenkin Youtube-kanavani ehdottomasti suosituin video (joka on saanut 32 % kanavan kaikista katselukerroista) sisältää klassista W. A. Mozartin musiikkia yhdistettynä valokuviini haitaria soittavista enkelihahmoista. Tätä enkeli-videota on katsottu yli sadassa maassa! (Pihlajamaa-videota 35 maassa) Yllätys on sekin, että aihepiiristä huolimatta tämän videon katselijoista 64 % on miehiä ja vain 36 % naisia. Katselutilaston kärjessä on Armenia, josta on kotoisin peräti 13 % kaikista tämän videon katselijosta. (Armeniasta ei sitten muita videoitani ollakaan katseltu)

Kaikista Youtubessa julkaisemistani videoistani toiseksi suosituimmalla kuullaan myös klassista Albénizin musiikkia jä sen kuvituksena on valokuvaamiani kukkia. Tämän videon suurin katselijakunta on Yhdysvalloissa, sieltä on kotoisin 30 % kukka-videon katsoneista.

Ranskassa ja Saksassa on katsottu pääosin vain klassista musiikkia sisältäviä videoitani. Myös Iso-Britanniassa suosituin videoni on klassisen musiikin video, jolla on duoesityksemme klarinetilla ja harmonikalla ja sillä on koko Iso-Britannian katselukerroista 45 %. Japanin osalta 50 % katseluista on saanut video, jolla soitan Bachin musiikkia ja siinä on kuvia Monacosta.

Voisi siis päätellä, että videoitten valintaan katsojilla ovat vaikuttaneet toisaalta kuvat ja toisaalta instrumentit tai sitten kiinnostava säveltäjä. Koska en ole maailmalla tunnettu muusikko, katsojat ovat löytäneet videoni käyttämiensä hakusanojen perusteella (sellaisia ovat usein säveltäjien ja soitinten nimet). Youtuben tilastojen mukaan noin 40 % ihmisistä on löytänyt videoni suoralla Youtube-haulla ja 20 % on löytänyt katsomansa Youtuben tekemien ehdotusten pohjalta. Ja esimerkiksi kotisivullani olevan linkin tai muun vastaavan kautta videoni ovat löytyneet 28 % osalta, muut katsojat ovat törmänneet videoihini vaikkapa Google-haulla (nämä kaikki tiedot löytyvät Youtuben tallentamasta informaatiosta!).

Yhden videon katselukerta on kestänyt keskimäärin yhden minuutin ja 21 sekuntia, vaikka kaikilla videoilla on enemmän pituutta. Katsojilla on lyhyt “pinna” tai he eivät ole pitäneet kuulemastaan. Monet ovat kuitenkin tykänneet, koska Youtube-kanavalleni on tullut 13 tilaajaa ja videoitani on kommentoitu 17 kertaa eri puolilta maailmaa. Nykyaikaiseen tyyliin videoni ovat saaneet yhteensä 72 tykkäystä ja vain 1 peukku on annettu alaspäin eli ei-tykkätty.

Tässä olen selvittänyt vain omien videoitteni katseluhistoriaa eikä tästä voi tehdä mitään yleispätevää selontekoa. (Muiden lataamien videoiden tilastoja Youtube ei sentään minulle näytä.)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *